دوستانی که محمد کارت و فیلمهایش را بشناسند , متوجه می گردند این فیلم متاع تجربههای این فیلمساز در حوزه برنامه مستند و کوتاه است . به نوعی محمد کارت را نمی توان فیلم اولین دانست . نکته دیدنی درین فیلم پرداختن به زمینه ملتهبی است که احتمالا اثرها شبیه آن را هم در دیگر اثرها سینمای جمهوری اسلامی ایران دیدیم ولی قضیه دراین اثر به نوعی ایرانیزه شدهاست .
محمد کارت ( مولف و کارگردان ) درین نشست در رابطه روش وصال به ایده این فیلم اعلامکرد : روند ساخت این فیلم بهشدت پیچیده بود . همراه دو مولف دیگر ۸ ماه روی فیلم نوشت این فیلم فعالیت کردیم . به نوعی تحقیق میدانی برای این فیلم ۳۰ سال ارتفاع کشیده و به شخصه خودم کودک این بافت هستم . فیلم جنوبشهری نبوده و فقط بافت آن جنوب شهر است .
طناز طبابایی در رابطه استدلال اجرای نقش کوتاه درین اثر توضیح اعطا کرد : این فیلم یکیاز دغدغهمندترین فیلمنامههای یکسری سال اخیر را داشت و به نوعی خودم بازی دراین نقش را خیلی دوست داشتم . همینطور کارگردان ابتدا به اینجانب خاطرنشان کرد این نقش ریسک بوده ولی به اینجانب اعتماد کن . اکنون از اعتماد خویش به هیچ وجه پشیمان نیستم و به شدت از این بابت راضی و خوشحالم .
پانتهآ بهرام در رابطه بازی نقش کوتاه درین فیلم اظهار کرد : این فیلم خلاف ظواهر مردانهای که دارااست , یک فیلم فمنیستی است . چه بسا نقشی که اینجانب بازی کردم هم به همین صورت بوده و برای اینکه بتواند معاش نماید , از نگیاش میگذرد . این موضوعات منرا ترغیب کرد که بازی نقش کوتاه درین فیلم را بپذیرم .
امیر آقایی هم درین نشست اظهار داشت : روزی که محمد کارت برای این نقش با اینجانب تماس گرفت , خندهام گرفت و برهان گزینش را پرسیدم . چراکه برای اینجانب تایتلی تعریف شده که خیلی نقشهای روشنفکرانه را بازی می نماید . ولی اینجانب نیز از به عبارتی طبقه محمد کارت هستم که نیمی از نوپا محلهای اینجانب ذیل خاک بوده و نیم دیگر پایین حکم . به همین بهانه خیلی احتیاجی به تحقیق میدانی نداشتم . تنها پاره ای روی آن خاک ریخته شده بود که آنان را برای این نقش کنار زدیم .
جواد عزتی هم دراین نشست اظهار کرد : بازی بازیگران بزرگ برای نقشهای کوچک این فیلم نشان از قیمت بالای این فیلم داراست و نشان میدهد که چقدر تمامی چیز راز جایش قرار داشت .
محمد کارت در رابطه صحنه استعمال از معتادان حقیقی و واقعی درین فیلم اظهار کرد : باتوجه به این که درین حوزه مستندهایی را عمل کرده بودم , مرام مسلک این اشخاص را می شناسم و می دانم چطور از آنان در فیلم به کار گیری کنم . به نوعی این فعالیت برای فرد اینجانب طاقت فرسا کمبود .
او پیرو اذعان کرد : از ابتدا در ادامه ساخت فیلم قهرمانی بودیم که با بازی و ملازمت جواد عزتی یک قهرمان از دل مردمان بوجود می آید که میتوان آن را روءیت کرد . به هیچ وجه قصد ساخت فیلم ضد جنوب شهر نداشتم . مرام اکثر اوقات بچههای جنوب شهر مثل قهرمان قصه با بازی جواد عزتی است و تعداد پاره ای نیز نظیر هاشم و مصیب فیلم میباشند که هنجارشکنی میکنند . این فیلم از روح پروانه تبدیل به مرثیهای برای پروانهها میگردد و به هیچ وجه ضد زن نیست .
درباره این سایت